-فَأَوْحى إِلَىَّ: (بِسْمِ‏اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ، يا أَيُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ــ فى عَلِىٍّ يَعْنى فِى الْخِلاَفَةِ لِعَلِىِّ بْنِ أَبى طالِبٍ ــ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ).

-پس آن‏گاه خداوند چنين وحى‏ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. اى فرستاده‏ى ما! آن‏چه از سوى پروردگارت درباره‏ى على و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ كن، وگرنه‏رسالت خداوندى را به انجام نرسانده‏اى و او تو را از آسيب مردمان نگاه مى‏دارد.»

بیان حدیث ثقلین در حجةالوداع

امروز پیامبر صلی الله علیه و آله باید پس از بیتوته شبانه در منا، جمرات سه‌گانه را رمى نماید. این رمى جمرات یادگار تنفر از شیطان است که با پرتاب سنگ‏هایى اظهار مى‏شود.
پیامبر صلی الله علیه و آله پس از رمى جمرات نماز ظهر و عصر را در مسجد خیف خواند و سپس خطبه مهمى ایراد کرد و فرمود۱:
«خدا آباد کند زندگى کسى را که به گفتار من گوش فرادهد و آن را در قلب خود جاى دهد و حفظ نماید و به کسانى که نشنیده‏اند برساند. اى مردم، حاضران به غایبان برسانند، چه بسیار کسانى که علم را منتقل مى‏کنند ولى خود معناى آن را نمى‏دانند، و چه بسیار کسانى که علم را به افراد عالم‏تر از خودشان منتقل مى‏کنند. اى مردم، من دو چیز گرانبها (ثقلین) در بین شما مى‏گذارم. پرسیدند: چیست؟ فرمود: کتاب خدا و عترتم اهل بیتم. خداى لطیف خبیر به من خبر داده‌است که این دو از یکدیگر جدا نمى‏شوند تا سرِ حوض کوثر بر من وارد شوند، مانند این دو انگشتم – و حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار داد – و نمى‏گویم مانند این دو – و حضرت انگشت سبابه و وسط را کنار یکدیگر قرار داد – و فرمود: یعنى یکى بر دیگرى مقدّم نیست و بر آن فضیلت ندارد.
آگاه باشید که هرکس به آن دو متمسک شود نجات یافته و هرکس با آن مخالفت کند هلاک شده‌است. آگاه باشید! به زودى مردانى از شما بر سرِ حوض کوثر نزد من وارد مى‏شوند ولى آنان را از من دور مى‏کنند. من مى‏گویم: پروردگارا اصحابم، به من گفته مى‏شود: یا محمد، اینان بعد از تو بدعت گذاشتند و سنت تو را تغییر دادند و من هم مى‏گویم: دور باشند! دور».
پیامبر صلی الله علیه و آله در چنین جاى مهمى ثقلین را معرفى کرد و آنان را در کنار یکدیگر قرار داد و همه را امر به تمسک به آن‌ها نمود. مسلمانان در این روز کلام حضرت را شنیدند و با حق عظیم اهل بیت‏ علیهم السلام آشنا شدند.
همچنین حضرت در کلام دیگرى فرمود:
«اى مردم، دروغ بستن به من زیاد شده‌است و بعد از من هم زیاد خواهدشد. هرکس عمداً بر من دروغ ببندد جایگاه خود را در آتش آماده کند. هرگاه حدیثى از من به شما رسید آن را بر کتاب خدا و سنت من عرضه کنید. آن‌چه با کتاب خدا و سنت من موافق بود بپذیرید، و آن‌چه با کتاب خدا و سنت من مخالف بود آن را قبول نکنید».۲

 

منابع:
۱-کافى: ج۲ ص۴۰۳٫ امالى مفید: ص۱۸۶٫ بحارالانوار: ج۲ ص۱۴۸٫ سنن‏ابن‏ماجه: ج۱ ص۸۴ . سنن ترمذى: ج ۵ ص ۶۶۲ . مسند الشامیین: ج ۱ ص ۲۹۱٫
۲- احتجاج طبرسى: ص ۲۴۶٫


نوشته شده در تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱:۵۳ ب.ظ