-اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى عَلا فى تَوَحُّدِهِ وَدَنا فى تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فى سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فى اَرْكانِهِ، وَاَحاطَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عِلْماً وَ هُوَ فى مَكانِهِ وَ قَهَرَ جَميعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ، حَميداً لَمْ يَزَلْ، مَحْموداً لايَزالُ (وَ مَجيداً لايَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعيداً وَ كُلُّ أَمْرٍ إِلَيْهِ يَعُودُ).

-ستايش خداى راسزاست كه در يگانگى‏اش بلند مرتبه و در تنهايى‏اش به آفريدگان نزديك است؛ سلطنتش پرجلال و در اركان آفرينش‏اش بزرگ است. ب‏آن‏كه مكان گيرد و جابه ‏جا شود، بر همه چيز احاطه دارد و بر تمامى آفريدگان به قدرت و برهان خود چيره است.همواره ستوده بوده و خواهد بود و مجد و بزرگىِ او را پايانى نيست. آغاز و انجام از او و برگشت تمامى امور به سوى اوست.

چرا حی علی خیرالعمل را از اذان حذف نمودند ؟

از حضرت اباالحسن امام موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدند :

چرا حی علی خیرالعمل را از اذان حذف نمودند ؟

امام فرمودند : علت ظاهری را می خواهی بدانی یا علت واقعی ؟

راوی عرض کرد : هر دو را .

حضرت فرمودند : اما علت ظاهری این است که ، مردم رو به نماز نکنند و ترک جهاد کنند . اما علت واقعی آن که مراد از خیرالعمل ولایت و اعتقاد به امامت ائمه معصومین علیهما السلام است . عمر این معنی را می دانست ، این کلمه را انداخت تا ترغیب و تحریض بر ولایت ایشان نشود.

علل الشرائع : ج۲ ص ۳۶۸


نوشته شده در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۶:۵۱ ب.ظ