-وَسَأَلْتُ جَبْرَئيلَ أَنْ يَسْتَعْفِىَ لِىَ (السَّلامَ) عَنْ تَبْليغِ ذالِكَ إِليْكُمْ - أَيُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقينَ وَكَثْرَةِ الْمُنافِقينَ وَإِدغالِ اللّائمينَ وَ حِيَلِ الْمُسْتَهْزِئينَ بِالْإِسْلامِ، الَّذينَ وَصَفَهُمُ‏اللَّهُ فى كِتابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَيْسَ فى قُلوبِهِمْ، وَيَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَاللَّهِ عَظيمٌ.

-و من از جبرئيل درخواستم كه از خداوند سلام اجازه كند و مرا از اين مأموريت معاف فرمايد. زيرا كمى پرهيزگاران و فزونى منافقان و دسيسه‏ى ملامت‏گران و مكر مسخره‏كنندگان اسلام را مى‏دانم؛ همانان كه خداوند در كتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را مى‏گويند كه در دل‏هايشان نيست و آن را اندك و آسان مى‏شمارند حال آن كه نزد خداوند بس بزرگ است.»

حضرت آیت الله وحید خراسانی: فطرت انسانها از دین و مسیر اصلی دور شده است

به گزارش حقایق به نقل از شفقنا، حضرت آیت‌الله العظمی حسین وحید خراسانی صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه «وَمَا لِی لاَ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» عبودیت و بندگی خدا را امری فطری در درون هر انسانی دانست و تاکید کرد: انسان مفطور به دین است و این مسئله از آیات و روایات متعددی استنباط می شود.

او تصریح کرد: بر اساس روایات صحیح السند توحید، نبوت و امامت اموری فطری هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به صدر آیه فوق الذکر، اظهار کرد: «و ما لی» یعنی من چه بکنم اگر عبادت خدا را انجام ندهم؛ به عبارت دیگر انسان چاره ای و گزیری چون عبادت خالق و تبعیت از او ندارد.

او از درگیر شدن مردم به امور دنیوی به عنوان حجاب یاد کرد و گفت: برخی از انسان‌ها را حجب گرفته است، اگر حجاب برداشته شود همه انسان‌ها به سوی دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند. همه افراد بشر به حسب فطرت متدین هستند و این تدین هم به خدا است.

آیت‌الله وحید خراسانی با بیان اینکه عبودیت در سراسر جهان و جزء جزء موجودات و به طور کلی جهان هستی قابل مشاهده است، گفت:‌ اگر به آفاق نگاه کنیم چیزی جز بندگی خدا مشاهده نمی کنیم و درخواهیم یافت که همه موجودات بنده خداوند هستند.

او عبودیت را در اصطلاح لغوی آن به ذلت معنا کرد و ابراز داشت: آیا ذلتی از این بالاتر که از مقتدرترین افراد تا ضعیف‌ترین آنها را خواب فرا می‌گیرد؟

این مرجع تقلید اظهار داشت: اسلام، دین خدا و عبودیت آیین پروردگار است و لذا هر مولودی بر اساس فطرت متولد می‌شود.

او با اشاره به این‌که همه به اضطرار عبد خداوند هستند، تلاش برای خارج شدن از حالت اضطرار و درآمدن به حالت اختیار در انسان را امری ضروری دانست و تاکید کرد: کمال انسان در صورتی محقق می‌شود که دارای عبودیت اختیاری باشد. پیامبر اسلام اولین شخص عالم است اما در مرحله نخست عبد است.

آیت الله وحید خراسانی با بیان این نکته که همانگونه که خداوند در فطرت انسان است حضرت علی(ع) هم در فطرت انسان‌ها است، گفت: شخصی از امام صادق(ع) درباره فطرت پرسید، حضرت جواب دادند؛  اگر فطرت بیدار شود همچنان که غیر از اسلام نمی‌توان دین اختیار کرد، غیر از پیامبر(ص) و غیر از حضرت علی(ع) نیز نمی‌توان پیغمبر و امام برای خود انتخاب کرد.

او در عین حال یادآور شد: متأسفانه امروز فطرت‌ بشری از راه درست و دینداری صحیح برگشته و دور شده است در حالیکه پیروی و تبعیت از اسلام، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است، راه روشن و مسیر صحیح است.


نوشته شده در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ساعت ۷:۲۹ ب.ظ