-وَكَثْرَةِ أَذاهُمْ لى غَيْرَ مَرَّةٍ حَتّى‏ سَمَّونى أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّى كَذالِكَ لِكَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِيّاىَ وَ إِقْبالى عَلَيْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّى) حَتّى‏ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فى ذالِكَ (وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذونَ النَّبِىَّ وَ يَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ ـ (عَلَى‏الَّذينَ يَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) ـ خَيْرٍ لَكُمْ، يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ) الآيَةُ. وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّىَ الْقائلينَ بِذالِكَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّيْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلكِنِّى وَاللَّهِ فى أُمورِهمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ.

-و نيز از آن روى كه منافقان بارها مرا آزار رسانيده تا بدانجا كه مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور] ناميده‏اند، به خاطر همراهى افزون على با من و رويكرد من به او و تمايل و پذيرش او از من، تا بدانجا كه خداوند در اين موضوع آيه‏اى فرو فرستاده: «از آنانند كسانى كه پيامبر خدا را مى‏آزارند و مى‏گويند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آرى سخن شنو است. ـ بر عليه آنان كه گمان مى‏كنند او تنها سخن مى‏شنود ـ ليكن به خير شماست، او (پيامبر صلى ‏الله عليه و آله و سلم) به خدا ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مى‏كند و راستگو مى‏انگارد.» و اگر مى‏خواستم نام گويندگان چنين سخنى را بر زبان آورم و يا به آنان اشارت كنم و يا مردمان را به سويشان هدايت كنم [كه آنان را شناسايى كنند] مى‏توانستم، ليكن سوگند به خدا در كارشان كرامت نموده لب فروبستم.

فایده حروف هجاء چیست ؟

حاکم جرجانى به اسناد خود از حضرت امیرالمؤ منین على (علیه السلام) روایت کرده که : مردى یهودى خدمت پیغمبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسید، عرض کرد:
فایده این حروف هجاء چیست ؟
حضرت نبى اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) به على (علیه السلام) فرمودند: جواب او را بده و دعا کردند الهم وفقه و سدده .
امیرالمؤ منین على (علیه السلام) فرمودند: هیچ حرفى نیست مگر اسمى از اسماء الله تعالى عزوجل باشد، آنگاه فرمودند:
الف : اسم الله که خدایى جز او نیست ، او همیشه زنده و قائم و تواناست .
ب : باقى پس از فناء خلق است .
ت : تواب و قبول کننده و توبه پذیر بندگان است .
ث : ثابت نگاهدارنده ایمان بندگان ثابت قدم است .
ج : جل ثناء جلالت قدر و قدوسیت او و اسماء بى حد است .
ح : حق و حى و حلیم است .
خ : خبیر و واقف و بینا و علیم است : ان الله خبیر بما تعملون .
بدرستى که خدا بر همه چیز دانا و بینا بر اعمال بندگان است .
د: دیان یوم الدین ، دین و قرض همه بندگان را خدا روز قیامت اداء مى کند، قرض همه بندگان در هر کدام رو باشد اداء کند.
ذ: ذو الجلال الاکرام است .
ر: رئوف و مهربان است .
ز: زین المعبودین ((افتخار بندگان)) است .
س : سمیع و بصیر، ((شنوا و بینا)) است .
ش : شکرپذیر بندگان مومن است .
ص : صادق در وعده و وعید است لا یخلف الله وعده .
ض : ضار و نافع است ، ضرر را دفع مى کند و نفع را مى رساند.
ط: طاهر و مطهر است به طهارت ذاتى و راستین و حقیقى .
ع : عالم به عباد و بندگان و مخلوق هر چیزى است .
غ : غیاث مستغیثین و پناه آورندگان در هر زمان و مکان است .
ک : کافى است براى همه ، در همه وقت و همه زمان که نظیر و شبیه و مثل و مانندى ندارد و نه زائیده شده و نه مى زاید.
ل : لطیف بر بندگان است به لطف خاص و الطاف خفیه .
م : مالک دنیا و آخرت است .
ن : نور آسمان و نور عرض و زمین و نور دل بندگان مومن است .
و: واحد صمد است که الله الصمد
ه : هادى خلق و مخلوق است که هو الذى خلق فهدى .
ل . لا مشدد در الله براى تاکید یگانگى است که شریک ندارد.
ى : ید الله باسط على خلق است که قدرت و قوت او به همه جا و همه کس ‍ در هر زمان و مکان احاطه علمى دارد.
باز پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم) در حق حضرت على (علیه السلام) دعا کردند.
پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمودند: یا على این سخنى بود که خداوند به این سخن راضى است به دنبال این سخن یهودى مسلمانان شد.(۱)

پی نوشت:

۱- تفسیر سوره حمد استاد عمادزاده : ص ۱۸۶: سرگذشتهاى تلخ و شیرین قرآن : ج ۲، ص ۵۷٫


نوشته شده در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ساعت ۷:۲۸ ب.ظ