-وَكَثْرَةِ أَذاهُمْ لى غَيْرَ مَرَّةٍ حَتّى‏ سَمَّونى أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّى كَذالِكَ لِكَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِيّاىَ وَ إِقْبالى عَلَيْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّى) حَتّى‏ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فى ذالِكَ (وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذونَ النَّبِىَّ وَ يَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ ـ (عَلَى‏الَّذينَ يَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) ـ خَيْرٍ لَكُمْ، يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ) الآيَةُ. وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّىَ الْقائلينَ بِذالِكَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّيْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلكِنِّى وَاللَّهِ فى أُمورِهمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ.

-و نيز از آن روى كه منافقان بارها مرا آزار رسانيده تا بدانجا كه مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور] ناميده‏اند، به خاطر همراهى افزون على با من و رويكرد من به او و تمايل و پذيرش او از من، تا بدانجا كه خداوند در اين موضوع آيه‏اى فرو فرستاده: «از آنانند كسانى كه پيامبر خدا را مى‏آزارند و مى‏گويند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آرى سخن شنو است. ـ بر عليه آنان كه گمان مى‏كنند او تنها سخن مى‏شنود ـ ليكن به خير شماست، او (پيامبر صلى ‏الله عليه و آله و سلم) به خدا ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مى‏كند و راستگو مى‏انگارد.» و اگر مى‏خواستم نام گويندگان چنين سخنى را بر زبان آورم و يا به آنان اشارت كنم و يا مردمان را به سويشان هدايت كنم [كه آنان را شناسايى كنند] مى‏توانستم، ليكن سوگند به خدا در كارشان كرامت نموده لب فروبستم.

مصحف فاطمه را باید یکی از نشانه های علمی حضرت فاطمه سلام الله دانست

مصحف فاطمه را باید یکی از نشانه های علمی حضرت فاطمه(س) دانست که به علت این دانش شهودی و علم لدنی به عنوان ‌«محدثه» ملقب گردید. سرچشمه ی علم حضرت زهرا(س)، علم لایتناهی الهی و درک گستره دانش ایشان برای کسی غیر از معصومان(ع) ممکن نیست.
امام رضا علیه السلام به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم(ص) فرمود: جبرئیل(ع) نزد من آمد و گفت: « ای محمد(ص) خداوند می فرماید اگر علی(ع)را نمی آفریدم، برای دخترت فاطمه(س (همتایی در روی زمین نبود، خواه آدم(ع) و یا سایر مردم بعد از او.» امام رضا(ع) همچنین می فرماید: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید:”ما زوّجت فاطمة الّا لما امرنی الله بتزویجها؛ من فاطمه علیه السّلام را به ازدواج در نیاوردم، مگر پس از آن که خداوند مرا به ازدواج او فرمان داد.(۱)
مطابق روایات، مصحف فاطمه(س) کتابی است مشتمل بر اخبار آیندگان و اسراری که توسط جبرئیل یا فرشته دیگر به حضرت فاطمه(س) القاء شده و همچنین وصایای حضرت زهرا(س) که حضرت علی(ع) آن را تنظیم و تدوین نموده است و بر اساس اعتقادات شیعه این مصحف نزد امامان(ع)محفوظ می باشد.
در روایت آمده است که وقتى پیامبر(ص) وفات یافت، فاطمه (س (بسیار اندوهگین بود. از این رو خداوند فرشته اى را بر وى فرستاد تا او را دلدارى داده و با او سخن بگوید: فاطمه (سلام الله علیها) این جریان را به امیر المؤمنین (ع) گزارش داد، على (علیه السلام) فرمود: هر گاه آمدن فرشته را احساس کردى و صدایش را شنیدى، به من بگو. پس فاطمه (س) به امیر المؤمنین (ع) خبر داد و آن حضرت هر چه مى شنید مى نوشت، تا آنکه از آن سخنان مصحفى ساخت، ولى در آن مصحف، چیزى از حلال و حرام نیست، بلکه در آن، علم به پیشامدهاى آینده است.(۲)
امام رضا(علیه السلام) درباره عظمت و اهمیت این مصحف شریف و جایگاه مهم آن به عنوان یکی از علایم و نشانه های امامت مى فرماید: : للإمام علامات یکون أعلم الناس، و احکم الناس، واتقی الناس، واحلم الناس، واشجع الناس، واسخی الناس، واعبد الناس و … و یکون عنده مصحف فاطمة(س)؛ امام نشانه هایى دارد. دانشمندترین مردم است. در داورى، پرهیزکارى، بردبارى، شجاعت، عبادت و سخاوت، سرآمد روزگار است… و در نهایت می فرماید: مصحف حضرت فاطمه (س) نیز در دست او مى باشد.(۳)

پی نوشت ها:
۱٫ عیون اخبار الرضا علیه السّلام، ج ۲، ص ۵۹
۲٫ اصول کافى، ج ۱، ص ۲۴
۳٫ اثبات الهداه، شیخ حر عاملى، ج ۷، ص ۳۸۸
منبع:قدس


نوشته شده در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۲:۴۲ ب.ظ